شنبه 1 ارديبهشت 1403
    پیام مدیرکل هنرهای تجسمی به جشنواره تجسمی جوانان بازگشت

    پیام مدیرکل هنرهای تجسمی به جشنواره تجسمی جوانان

    برنامه ریزی هنر جوان بدون نگاه دقیق به دنیای معاصر راهگشا نیست

    مدیرکل هنرهای تجسمی به بیست و سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان پیام داد.

    به گزارش روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی، مجید ملانوروزی؛ مدیرکل هنرهای تجسمی در پیامی برای بیست و سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان نوشته است: تداوم و تقویت موقعیت ها و دوره های فرهنگی، هنری، ضرورتی است که از تاخر و نابسامانی فرهنگی، هنری ممانعت می کند و با پیوند ریشه های فرهنگی و همنشینی جریان های هنری در هر دوره ای انباشت فرهنگی را به دنبال دارد. در مسیر تداوم و در نتیجه انباشت فرهنگی و هنری، نسل جوان اهمیت بسیاری پیدا می کند تا این نسل با شناخت ریشه ها و داشته های بومی و ملی و از سوی دیگر جریان ها و تحولات بین المللی و جهانی هنر، آثاری خلاقانه و مرتبط با فرهنگ و هنر ایران اسلامی تولید کند.

    در ادامه پیام ملانوروزی آمده است: اقتضاي زمانه و شرايط و ضرورت ها و نيازهاي هر دوره براي برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي حوزه جوانان اصلي اساسي است و بي ترديد امروزه كه تحولات سريع و گسترده ارتباطي، امكان تعامل هنرمندان و جوانان در هر نقطه جهان و نمايش و ارائه آثار از طريق رسانه ها جهان را دگرگون كرده، برنامه ريزي براي جوانان و هنر جوان بدون نگاه دقيق به مشخصات دنياي معاصر چندان راهگشا و رهنمون به مقصود و منظور نخواهد بود.

    دانشگاهها و مراکز آموزشی از یک طرف و نهادهای فرهنگی و هنری دولتی و غیر دولتی از سوی دیگر و البته در تعامل با هم  با زمینه سازی مناسب برای کشف استعدادها، حفظ و اشاعه فرهنگ و هنر و توسعه هنری بوده اند.

    مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به اهداف و کارکرد جشنواره نوشته است: جشنواره های هنری نیز گرچه در مواردی ممکن است کارکرد متناسب با اهداف را چنانکه باید محقق نکنند، اما در حوزه جوانان جشنواره ها و رویدادهای هنری با نگاه همه جانبه به ضرورت ها و توانمندی ها امکان توسعه هنر کشور را دارند. جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان کشور که خوشبختانه مستمر و با کمترین وقفه و تاخیر تاکنون برگزار شده و تعدادی از برگزیدگان این رویداد در دوره های ابتدایی، امروز از هنرمندان و استادان تاثیرگذارند، با توجه به شیوه برگزاری و ایجاد فضای تعامل بین هنرمندان و استادان با جوانان، فرصتی برای شناسایی و بروز استعدادها و ارتباط جوانان با ریشه های فرهنگی بومی و جریان های جهانی هنر است. جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان کشور در دنیای معاصر که تحولات ارتباطی بر انتقال سریع و گسترده جریان های هنری تاثیرگذاشته و مفهوم هنر را متحول کرده است، می تواند فرصتی برای ارزیابی وضعیت هنر جوان و نسبت آن با فرهنگ و هنر بومی و جریان جهانی شدن و تامل درباره آینده هنرمندان جوان باشد. اما ترديدي نيست كه وضعيت اجتماعي، فرهنگي و هنر جوان نزديك به سي سال پيش و ضرورت هاي آن دوره كه جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان را موجب شد، در حال حاضر بسيار متفاوت است و همين تفاوت اجتماعي، فرهنگي جوانان در ارتباط با تحولات جامعه و جهان است، که بازنگري اهداف و كاركردهاي جشنواره ملي هنرهاي تجسمي جوانان را يادآوري مي كند تا حضور موثر اين رويداد در شرايط جشنواره ها و بي ينال هاي متعدد و در جامعه معاصر فراهم شود.

    در پایان این پیام آمده است: جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان کشور، مصداقی از تمرکززدایی فعالیت ها و برنامه های هنری است که از آغاز تاکنون در استان ها برگزار شده و اکنون بیست و سومین دوره این جشنواره در استان کردستان که از ظرفیت های مهم و هنرمندان ارزشمندی در هنرهای تجسمی برخوردار است، برگزار می شود.

    تلاش همکاران جشنواره، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و هنرمندان عزیز را در برگزاری این جشنواره پاس می دارم و برای جوانان ایران اسلامی در تمامی عرصه ها به ویژه در هنر آرزوی روزها و سال های موفق و درخشان را دارم.

    بیست و سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان امروز در سنندج آغاز می شود و 17 شهریورماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می دهد.

     

    تاریخ خبر:  1395/06/14